Kyiv-Pasazhyrskyi is the main passenger railway station of Kyiv. It belongs to the Central Railway, which has been operating since the 1860s. It consists of the old Central, new Southern and Suburban railway stations. The "Vokzalna" metro station is located in the immediate vicinity of the Suburban Station.
The laying of the central building took place in 1927 on the site of the old station, built in the form of English Gothic in 1868-1870. The first line started working in 1932.
During the Second World War, the station was partially destroyed, and after the war - it was restored. In 1954-1955, pedestrian tunnels were laid from Station Square to the platforms, in 1967-1969 a canopy was built over the first platform, and the two original passages at the second ...
Kyiv-Pasazhyrskyi is the main passenger railway station of Kyiv. It belongs to the Central Railway, which has been operating since the 1860s. It consists of the old Central, new Southern and Suburban railway stations. The "Vokzalna" metro station is located in the immediate vicinity of the Suburban Station.
The laying of the central building took place in 1927 on the site of the old station, built in the form of English Gothic in 1868-1870. The first line started working in 1932.
During the Second World War, the station was partially destroyed, and after the war - it was restored. In 1954-1955, pedestrian tunnels were laid from Station Square to the platforms, in 1967-1969 a canopy was built over the first platform, and the two original passages at the second floor level were replaced by a large waiting hall with exits to the platforms.
The station was designed for 72 pairs of trains and 40 thousand passengers per day. The main volume has an overall symmetrical composition, in the center of which is a departure lobby with an area of more than 1,200 square meters and a height of 32 meters.
In 2001, a general reconstruction of the station was carried out, during which the facade of the central building was renewed, and the lobby became much more spacious. Its walls were decorated with granite and marble of different colors, and panels with views of the historical monuments of the capital were placed under the vaults. A large escalator was installed near the central entrance, which takes passengers to the second floor. At the same time, the spacious seven-story building of the South Railway Station was built, which is considered one of the most beautiful railway terminals in Eastern Europe.
Київ-Пасажирський – головна пасажирська залізнична станція Києва. Належить до Центральної залізниці, що діє з 1860-х років. Складається зі старого Центрального, нового Південного та Приміського залізничних вокзалів. В безпосередній близькості від Приміського вокзалу розташована станція метро "Вокзальна".
Закладка центральної будівлі відбулася в 1927 році на місці старого вокзалу, спорудженого у формі англійської готики в 1868-1870 роках. Перша черга почала працювати в 1932 році.
Під час Другої світової війни вокзал було частково зруйновано, а після війни - відновлено. У 1954-1955 роках були прокладені пішохідні тунелі від Вокзальної площі до платформ, у 1967-1969 роках споруджено навіс над першою платформою, а два первісні переходи на рівні другого повер ...
Київ-Пасажирський – головна пасажирська залізнична станція Києва. Належить до Центральної залізниці, що діє з 1860-х років. Складається зі старого Центрального, нового Південного та Приміського залізничних вокзалів. В безпосередній близькості від Приміського вокзалу розташована станція метро "Вокзальна".
Закладка центральної будівлі відбулася в 1927 році на місці старого вокзалу, спорудженого у формі англійської готики в 1868-1870 роках. Перша черга почала працювати в 1932 році.
Під час Другої світової війни вокзал було частково зруйновано, а після війни - відновлено. У 1954-1955 роках були прокладені пішохідні тунелі від Вокзальної площі до платформ, у 1967-1969 роках споруджено навіс над першою платформою, а два первісні переходи на рівні другого поверху замінено великою залою очікування з виходами на платформи.
Вокзал розраховувався на 72 пари поїздів та 40 тисяч пасажирів на добу. Основний об'єм має загальну симетричну композицію, у центрі якої – вестибюль відправлення площею понад 1200 квадратних метрів і висотою 32 метри.
У 2001 році було проведено генеральну реконструкцію вокзалу, в ході якої було оновлено фасад центральної будівлі, а вестибюль став значно просторішим. Його стіни обробили гранітом та мармуром різних кольорів, а під склепіннями виклали панно з краєвидами історичних пам'яток столиці. Біля центрального входу встановили великий ескалатор, який доставляє пасажирів на другий поверх. Тоді ж було зведено простору семиповерхову будівлю Південного вокзалу, яка вважається одним із найкрасивіших залізничних терміналів у Східній Європі.
Last update
3/25/2024
Categories | Architecture |
---|---|
Date of foundation | 1927-1932 |
Address |
Vokzalna Square, 1
Kyiv |
Coordinates | 50.44027778° N, 30.48944444° E Coordinates copied |
Phone | +380 44 465 2111, |
Official site | http://www.uz.gov.ua/ / https://www.zaliznichniy-vokza... |
Additional services |
Add practical or descriptive information, photos, links