Kyiv Funicular, Kyiv

Entertainment / leisure

Info icon
Information on this page is translated from Ukrainian language automatically by machine translation and may not always accurately express the original. We nevertheless hope it will be of use to you and make it easier for you to plan your trip.

General information about Kyiv Funicular (Kyiv)

The Kyiv funicular is an exotic rail transport that directly connected Podil with the Upper Town in 1905. It became the second in the Russian Empire after Odesa.

Before the construction of the funicular from Poshtova Square to Mykhaylivska, only winding paths and wooden stairs led down the slope of Volodymyrska Hill, which created significant transportation difficulties for the townspeople. The funicular was an ideal solution that allowed transporting people and goods for a short distance on steep slopes.

The construction was carried out for two years by means of the Belgian joint-stock company, which had a monopoly on trams and horse-drawn carriages in Kyiv. The wagons' equipment and bogies were made in Switzerland. After the accident in 1928 (the cable broke and two ca ...

The Kyiv funicular is an exotic rail transport that directly connected Podil with the Upper Town in 1905. It became the second in the Russian Empire after Odesa.

Before the construction of the funicular from Poshtova Square to Mykhaylivska, only winding paths and wooden stairs led down the slope of Volodymyrska Hill, which created significant transportation difficulties for the townspeople. The funicular was an ideal solution that allowed transporting people and goods for a short distance on steep slopes.

The construction was carried out for two years by means of the Belgian joint-stock company, which had a monopoly on trams and horse-drawn carriages in Kyiv. The wagons' equipment and bogies were made in Switzerland. After the accident in 1928 (the cable broke and two carriages collided, but no one was injured), the funicular was reconstructed, the road was extended by 40 meters (before that, the lower station was located on Borychiv Tik Street), new comfortable carriages were manufactured at the Kyiv Electric Transport Plant. Two more reconstructions were carried out in 1958 and in 1984-1986.

The design of the junction in the middle of the road is interesting. Here, the outer rails are continuous, and the inner rails are separate. Accordingly, the inner wheels of the wagons have two flanges, and the inner wheels are cylindrical.

A diorama of the Volodymyr hill is located in the pavilion of the upper station of the funicular.

Київський фунікулер - екзотичний рейковий транспорт, що в 1905 році напряму поєднав Поділ з Верхнім містом. Став другим у російській імперії після одеського.

До спорудження фунікулера з Поштової площі до Михайлівської схилом Володимирської гірки вели лише звивисті стежки та дерев'яні сходи, що створювало значні транспортні труднощі для містян. Фунікулер був ідеальним рішенням, що дозволяло перевозити людей та вантажі на невелику відстань по крутих схилах.

Будівництво велося два роки засобами Бельгійського акціонерного товариства, яке володіло у Києві монополією на трамвай та конку. Обладнання та візки вагонів були виготовлені у Швейцарії. Після аварії 1928 року (обірвався трос, і два вагони зіткнулися, але ніхто не постраждав) фунікулер реконструювали, дорогу подовжили н ...

Київський фунікулер - екзотичний рейковий транспорт, що в 1905 році напряму поєднав Поділ з Верхнім містом. Став другим у російській імперії після одеського.

До спорудження фунікулера з Поштової площі до Михайлівської схилом Володимирської гірки вели лише звивисті стежки та дерев'яні сходи, що створювало значні транспортні труднощі для містян. Фунікулер був ідеальним рішенням, що дозволяло перевозити людей та вантажі на невелику відстань по крутих схилах.

Будівництво велося два роки засобами Бельгійського акціонерного товариства, яке володіло у Києві монополією на трамвай та конку. Обладнання та візки вагонів були виготовлені у Швейцарії. Після аварії 1928 року (обірвався трос, і два вагони зіткнулися, але ніхто не постраждав) фунікулер реконструювали, дорогу подовжили на 40 метрів (до того нижня станція знаходилася на вулиці Боричів Тік), нові комфортабельні вагони виготовили на Київському заводі електротранспорту. Ще дві реконструкції було проведено у 1958 та у 1984-1986 роках.

Цікавою є конструкція роз'їзду на середині дороги. Крайні рейки тут суцільні, а внутрішні розрізні. Відповідно, внутрішні колеса вагонів мають по два реборди, а внутрішні – циліндричні.

У павільйоні верхньої станції фунікулеру розміщено діораму Володимирської гірки.

Practical information about Kyiv Funicular (Kyiv)

Last update

Calendar icon

3/25/2024

Categories Entertainment / leisure
Date of foundation 1905
Address Petra Sahaydachnoho Street, 3

Kyiv

Coordinates 50.45864° N, 30.52423° E Copy icon Coordinates copied
Phone +380 44 417 6162, +380 44 425 1252,
Official site http://www.kpt.kiev.ua/ External link icon
Additional services
International Symbol of Access

Аccessibility information

Info icon

Have you visited Kyiv Funicular in Kyiv?

Add practical or descriptive information, photos, links

News and blogs about Kyiv Funicular (Kyiv)

Reviews about Kyiv Funicular (Kyiv)

Functional temporarily unavailable