The Kyiv funicular is an exotic rail transport that directly connected Podil with the Upper Town in 1905. It became the second in the Russian Empire after Odesa.
Before the construction of the funicular from Poshtova Square to Mykhaylivska, only winding paths and wooden stairs led down the slope of Volodymyrska Hill, which created significant transportation difficulties for the townspeople. The funicular was an ideal solution that allowed transporting people and goods for a short distance on steep slopes.
The construction was carried out for two years by means of the Belgian joint-stock company, which had a monopoly on trams and horse-drawn carriages in Kyiv. The wagons' equipment and bogies were made in Switzerland. After the accident in 1928 (the cable broke and two ca ...
The Kyiv funicular is an exotic rail transport that directly connected Podil with the Upper Town in 1905. It became the second in the Russian Empire after Odesa.
Before the construction of the funicular from Poshtova Square to Mykhaylivska, only winding paths and wooden stairs led down the slope of Volodymyrska Hill, which created significant transportation difficulties for the townspeople. The funicular was an ideal solution that allowed transporting people and goods for a short distance on steep slopes.
The construction was carried out for two years by means of the Belgian joint-stock company, which had a monopoly on trams and horse-drawn carriages in Kyiv. The wagons' equipment and bogies were made in Switzerland. After the accident in 1928 (the cable broke and two carriages collided, but no one was injured), the funicular was reconstructed, the road was extended by 40 meters (before that, the lower station was located on Borychiv Tik Street), new comfortable carriages were manufactured at the Kyiv Electric Transport Plant. Two more reconstructions were carried out in 1958 and in 1984-1986.
The design of the junction in the middle of the road is interesting. Here, the outer rails are continuous, and the inner rails are separate. Accordingly, the inner wheels of the wagons have two flanges, and the inner wheels are cylindrical.
A diorama of the Volodymyr hill is located in the pavilion of the upper station of the funicular.
Київський фунікулер - екзотичний рейковий транспорт, що в 1905 році напряму поєднав Поділ з Верхнім містом. Став другим у російській імперії після одеського.
До спорудження фунікулера з Поштової площі до Михайлівської схилом Володимирської гірки вели лише звивисті стежки та дерев'яні сходи, що створювало значні транспортні труднощі для містян. Фунікулер був ідеальним рішенням, що дозволяло перевозити людей та вантажі на невелику відстань по крутих схилах.
Будівництво велося два роки засобами Бельгійського акціонерного товариства, яке володіло у Києві монополією на трамвай та конку. Обладнання та візки вагонів були виготовлені у Швейцарії. Після аварії 1928 року (обірвався трос, і два вагони зіткнулися, але ніхто не постраждав) фунікулер реконструювали, дорогу подовжили н ...
Київський фунікулер - екзотичний рейковий транспорт, що в 1905 році напряму поєднав Поділ з Верхнім містом. Став другим у російській імперії після одеського.
До спорудження фунікулера з Поштової площі до Михайлівської схилом Володимирської гірки вели лише звивисті стежки та дерев'яні сходи, що створювало значні транспортні труднощі для містян. Фунікулер був ідеальним рішенням, що дозволяло перевозити людей та вантажі на невелику відстань по крутих схилах.
Будівництво велося два роки засобами Бельгійського акціонерного товариства, яке володіло у Києві монополією на трамвай та конку. Обладнання та візки вагонів були виготовлені у Швейцарії. Після аварії 1928 року (обірвався трос, і два вагони зіткнулися, але ніхто не постраждав) фунікулер реконструювали, дорогу подовжили на 40 метрів (до того нижня станція знаходилася на вулиці Боричів Тік), нові комфортабельні вагони виготовили на Київському заводі електротранспорту. Ще дві реконструкції було проведено у 1958 та у 1984-1986 роках.
Цікавою є конструкція роз'їзду на середині дороги. Крайні рейки тут суцільні, а внутрішні розрізні. Відповідно, внутрішні колеса вагонів мають по два реборди, а внутрішні – циліндричні.
У павільйоні верхньої станції фунікулеру розміщено діораму Володимирської гірки.
Last update
3/25/2024
Categories | Entertainment / leisure |
---|---|
Date of foundation | 1905 |
Address |
Petra Sahaydachnoho Street, 3
Kyiv |
Coordinates | 50.45864° N, 30.52423° E Coordinates copied |
Phone | +380 44 417 6162, +380 44 425 1252, |
Official site | http://www.kpt.kiev.ua/ |
Additional services |
Add practical or descriptive information, photos, links