The world's only copy of the high-speed pre-war Soviet steam locomotive FDP 20-578 (IS).
Developed in 1932, the IS (Yosyp Stalin) mainline steam locomotive became the most powerful passenger steam locomotive in Europe at that time, for which it received the Grand Prix at the World Paris Exhibition (1937).
The first IC locomotives served long-distance passenger trains "Red arrow" on the route Moscow - Leningrad, then worked on such important routes as: Moskva - Kursk - Kharkiv - Synelnykove, Kharkiv - Mineralni Vody, Moskva - Smolensk - Minsk and others. During the Second World War, most of the IS locomotives were transferred to the eastern regions of the USSR.
In the early 1960s, during the struggle against Stalin's personality cult, the designation o ...
The world's only copy of the high-speed pre-war Soviet steam locomotive FDP 20-578 (IS).
Developed in 1932, the IS (Yosyp Stalin) mainline steam locomotive became the most powerful passenger steam locomotive in Europe at that time, for which it received the Grand Prix at the World Paris Exhibition (1937).
The first IC locomotives served long-distance passenger trains "Red arrow" on the route Moscow - Leningrad, then worked on such important routes as: Moskva - Kursk - Kharkiv - Synelnykove, Kharkiv - Mineralni Vody, Moskva - Smolensk - Minsk and others. During the Second World War, most of the IS locomotives were transferred to the eastern regions of the USSR.
In the early 1960s, during the struggle against Stalin's personality cult, the designation of the series changed to FDp. At the same time, with the transition to diesel and electric traction, the sunset of the era of steam locomotives began. Most of them were disposed of in the 1970s.
The sample, installed on a pedestal near the entrance to the locomotive depot, near the South Railway Station in Kyiv, was preserved at the initiative of the head of the South-Western Railway, Petro Kryvonos.
Єдиний у світі екземпляр швидкісного довоєнного радянського паровоза ФДП 20-578 (ІС).
Розроблений у 1932 році магістральний паровоз ІС (Йосип Сталін) став найпотужнішим на той час пасажирським паровозом у Європі, за що отримав Гран-прі на Всесвітній паризькій виставці (1937 рік).
Перші паровози ІС обслуговували далекі пасажирські потяги "Червона стріла" на маршруті Москва - Ленінград, потім працювали на таких важливих напрямках, як: Москва - Курськ - Харків - Синельникове, Харків - Мінеральні Води, Москва - Смоленськ - Мінськ та інших. Під час Другої світової війни більшість паровозів ІС перекинули у східні райони СРСР.
На початку 1960-х років, у період боротьби з культом особи Сталіна, позначення серії змінилося на ФДП. Тоді ж, з переходом на дизельну та еле ...
Єдиний у світі екземпляр швидкісного довоєнного радянського паровоза ФДП 20-578 (ІС).
Розроблений у 1932 році магістральний паровоз ІС (Йосип Сталін) став найпотужнішим на той час пасажирським паровозом у Європі, за що отримав Гран-прі на Всесвітній паризькій виставці (1937 рік).
Перші паровози ІС обслуговували далекі пасажирські потяги "Червона стріла" на маршруті Москва - Ленінград, потім працювали на таких важливих напрямках, як: Москва - Курськ - Харків - Синельникове, Харків - Мінеральні Води, Москва - Смоленськ - Мінськ та інших. Під час Другої світової війни більшість паровозів ІС перекинули у східні райони СРСР.
На початку 1960-х років, у період боротьби з культом особи Сталіна, позначення серії змінилося на ФДП. Тоді ж, з переходом на дизельну та електричну тягу, почався захід сонця епохи паровозів. Більшість їх утилізували в 1970-х роках.
Зразок, встановлений на постаменті біля входу до локомотивного депо, неподалік Південного вокзалу в Києві, був збережений з ініціативи начальника Південно-Західної залізниці Петра Кривоноса.
Last update
3/25/2024
Categories | Monument |
---|---|
Date of foundation | 1982 |
Address |
Petra Kryvonosa Square
Kyiv |
Coordinates | 50.43666667° N, 30.49166667° E Coordinates copied |
Additional services |
Add practical or descriptive information, photos, links