Stalin Metro Caisson, Kyiv

Castle / fortress

Info icon
Information on this page is translated from Ukrainian language automatically by machine translation and may not always accurately express the original. We nevertheless hope it will be of use to you and make it easier for you to plan your trip.

General information about Stalin Metro Caisson (Kyiv)

The caisson of the Stalinist metro is a huge reinforced concrete structure in the Natalka Park in Obolon, which is popularly nicknamed the "Concrete Ship" for its characteristic shape, reminiscent of a submarine with a cockpit.

This is "Title No. 12" - one of the objects of the so-called "Construction No. 1", as mentioned in secret documents, a project of an underground transport system duplicating railway bridges across the Dnipro in the Kyiv region. Currently, the object is known as "Stalin Metro". Two railway tunnels to the south and north of Kyiv (now within the city limits) were intended to ensure reliable, safe and secret transfer of troops and cargo between the right and left banks of the Dnipro.

The construction of the Northern ...

The caisson of the Stalinist metro is a huge reinforced concrete structure in the Natalka Park in Obolon, which is popularly nicknamed the "Concrete Ship" for its characteristic shape, reminiscent of a submarine with a cockpit.

This is "Title No. 12" - one of the objects of the so-called "Construction No. 1", as mentioned in secret documents, a project of an underground transport system duplicating railway bridges across the Dnipro in the Kyiv region. Currently, the object is known as "Stalin Metro". Two railway tunnels to the south and north of Kyiv (now within the city limits) were intended to ensure reliable, safe and secret transfer of troops and cargo between the right and left banks of the Dnipro.

The construction of the Northern tunnel in the area of present-day Obolon began later than the construction of the Southern tunnel in the area of Zhukiv Island. At the beginning of the Second World War, in 1941, underground work had not yet begun.

A reinforced concrete tunnel and caisson section remained on the surface of the earth near the bank of the Dnipro, designed to sink into the soil and create an underground working chamber for the work of walkers in water-saturated soils.

Since the information about "Construction No. 1" remained secret until recently, the history and purpose of the "Concrete Ship" - a caisson on Obolon was overgrown with many urban legends. The further fate of the building has not yet been determined.

Кесон Сталінського метро - величезна залізобетонна конструкція в парку "Наталка" на Оболоні, яка прозвана в народі "Бетонним кораблем" за характерну форму, що нагадує підводний човен з рубкою.

Це "Титул №12" - один із об'єктів так званого "Будівництва №1", як значився у секретних документах, проєкт підземної транспортної системи, що дублює залізничні мости через Дніпро в районі Києва. Наразі об'єкт відомий як "Сталінське метро". Два залізничні тунелі на південь і на північ від Києва (зараз у межах міста) призначалися для забезпечення надійного, безпечного і потайного перекидання військ і вантажів між правим і лівим берегами Дніпра.

Будівництво Північного тунелю в районі нинішньої Оболоні почалося пізніше, ніж Південно ...

Кесон Сталінського метро - величезна залізобетонна конструкція в парку "Наталка" на Оболоні, яка прозвана в народі "Бетонним кораблем" за характерну форму, що нагадує підводний човен з рубкою.

Це "Титул №12" - один із об'єктів так званого "Будівництва №1", як значився у секретних документах, проєкт підземної транспортної системи, що дублює залізничні мости через Дніпро в районі Києва. Наразі об'єкт відомий як "Сталінське метро". Два залізничні тунелі на південь і на північ від Києва (зараз у межах міста) призначалися для забезпечення надійного, безпечного і потайного перекидання військ і вантажів між правим і лівим берегами Дніпра.

Будівництво Північного тунелю в районі нинішньої Оболоні почалося пізніше, ніж Південного в районі Жукова острова. На початку Другої світової війни, в 1941 році, підземні роботи ще не почалися.

На поверхні землі біля берега Дніпра залишилася залізобетонна тунельно-кесонна секція, призначена для занурення у ґрунт та створення підземної робочої камери для роботи прохідників у насичених водою ґрунтах.

Оскільки інформація про "Будівництво №1" до останнього часу залишалася секретною, історія та призначення "Бетонного корабля" - кесона на Оболоні обросли багатьма міськими легендами. Подальшу долю споруди досі не визначено.

Practical information about Stalin Metro Caisson (Kyiv)

Last update

Calendar icon

4/2/2024

Categories Castle / fortress
Date of foundation 1938
Address Obolonska Embankment, Natalka Park

Kyiv

Coordinates 50.4988652° N, 30.5239356° E Copy icon Coordinates copied
Additional services
International Symbol of Access

Аccessibility information

Info icon

Have you visited Stalin Metro Caisson in Kyiv?

Add practical or descriptive information, photos, links

News and blogs about Stalin Metro Caisson (Kyiv)

Reviews about Stalin Metro Caisson (Kyiv)

Functional temporarily unavailable