The war significantly affected many areas of the economy in Ukraine, and the tourism industry is no exception. But Ukrainian hotels and travel companies are trying to stay afloat by developing services, improving the quality of services and attracting investments.
Tourism is a source of jobs, tax revenues and a tool to show the beauty of Ukraine, its sustainability and future.
Along with the main advantages, despite the war, a large number of myths and dubious facts are created. They must be dispersed. A lot of misinformation is spread through the media and social networks, some believe that the industry does not work at all and that many hotel workers are more interested in jobs in Poland than in Ukraine. This is not the case, because occupancy in hotels in the western regions is about 70%.
Common myths
Several well-established myths should be singled out:
1. There is no hotel business. It's not, because it's 70% loaded now, compared to 50% before the full-scale invasion. Many domestic tourists cannot go abroad, but want to rest, so local hotels and resorts are in high demand;
2. The all inclusive format does not take root in Ukraine. Hotels with a small number of rooms really do not have such a service, because you need to have about 500 rooms in order to make a positive income. There are quite a few such hotels in Ukraine;
3. Bonuses for guests. Many are sure that this is a technique of marketers, but it is not so. This is an opportunity to expand the range of services and attract the attention of customers. Some of the hotels provide a free bottle of wine or champagne, some provide 1-2 hours in the sauna or SPA;
4. Hotels do not provide quality service. Another incorrect fact, because Ukrainians are extremely demanding and a priori service should be high-class. Many Europeans are surprised that for a low price of accommodation they get better conditions.
Last year, 2023, taxes from the tourism industry increased by 13%, which indicates a gradual recovery of former indicators.
Prospects of tourism in Ukraine
Despite the relative danger, many tourists still go to Ukraine. Each of them receives instructions in case of an air alarm. There is a change of scenery for tourists. Many locations have changed, some of them have been destroyed, so the authors of tourist routes and destinations are trying to find alternative options. The quality of services in the hotel and tourism business is constantly increasing. Difficult times create strong people, which is particularly reflected in this sector of the economy.
Туризм є джерелом робочих місць, податкових надходжень та інструментом для того, щоб показати красу України, її стійкість та майбутнє.
Поряд з основними перевагами, незважаючи на війну, створюється велика кількість міфів та сумнівних фактів. Їх треба розвіяти. Безліч дезінформації поширюється через ЗМІ та соціальні мережі, дехто вважає, що галузь зовсім не працює і багатьом працівникам готелів актуальні вакансії в Польщі, ніж в Україні. Це не так, адже завантаження у готелях західних областей становить близько 70%.
Поширені міфи
Слід виділити кілька усталених міфів:
1. Готельного бізнесу немає. Це не так, адже зараз завантаження 70%, тоді як до повномасштабного вторгнення воно було на рівні 50%. Багато внутрішніх туристів не можуть виїхати за кордон, але відпочивати хочуть, тому місцеві готелі та курорти мають великий попит;
2. Формат all inclusive в Україні не приживається. У готелях із невеликим номерним фондом такої послуги справді немає, адже потрібно мати близько 500 номерів, щоб вийти на плюсових дохід. В Україні таких готелів досить мало;
3. Бонуси для гостей. Багато хто впевнений, що це прийом маркетологів, але це не так. Це можливість розширити набір послуг та привернути увагу клієнтів. Деякі з готелів надають безкоштовну пляшку вина або шампанське, деякі надають 1-2 години в сауні або SPA;
4. Готелі не надають якісного сервісу. Ще один невірний факт, адже українці вкрай вимогливі та сервіс апріорі має бути висококласним. Багато європейців дивуються, що за низьку ціну на проживання вони отримують покращені умови.
Минулого 2023 року податки від туристичної галузі зросли на 13%, що говорить про поступове відновлення колишніх показників.
Перспективи туризму в Україні
Незважаючи на відносну небезпеку, багато туристів все одно вирушають до України. Кожен із них отримує інструкції на випадок повітряної тривоги. Відбувається зміна краєвидів для туристів. Багато локацій змінилися, деякі з них були зруйновані, тому автори туристичних маршрутів та напрямків намагаються шукати альтернативні варіанти. Якість послуг у готельному та туристичному бізнесі постійно зростає. Складні часи породжують сильних людей, що відбивається зокрема і цьому секторі економіки.