Kharkiv Passenger Railway Station (South Railway Station) is the main passenger station of the Kharkiv Railway .
The first Kharkiv railway station was laid in 1868 on the Arkhiyereyska Levada near Kholodna Hill. In addition to this building, designed by the architect Andriy Ton, a house for the road manager and other residential and commercial buildings were built on Pryvokzalna Square.
The first train arrived in Kharkiv on May 22, 1869, and regular traffic on the Kursk-Kharkiv-Azov railway was soon opened. By the end of the 19th century, the intensity of freight and passenger traffic had increased significantly, and therefore the station building had to be expanded: a new building was added to it on the south side, and then the old premises were reconstructed according to t ...
Kharkiv Passenger Railway Station (South Railway Station) is the main passenger station of the Kharkiv Railway .
The first Kharkiv railway station was laid in 1868 on the Arkhiyereyska Levada near Kholodna Hill. In addition to this building, designed by the architect Andriy Ton, a house for the road manager and other residential and commercial buildings were built on Pryvokzalna Square.
The first train arrived in Kharkiv on May 22, 1869, and regular traffic on the Kursk-Kharkiv-Azov railway was soon opened. By the end of the 19th century, the intensity of freight and passenger traffic had increased significantly, and therefore the station building had to be expanded: a new building was added to it on the south side, and then the old premises were reconstructed according to the project of architect Serhiy Zahoskin. The Kharkiv railway station became one of the largest in the Russian Empire. One of the largest buildings of pre-revolutionary Kharkiv was built nearby - the building of the Administration of Southern Railways.
In 1952, the construction of a new building in the style of the "Stalin empire" was completed on the site of the station destroyed during the Second World War. Ten massive columns of white Inkerman stone support the portico, flanked by two towers. On the portico - sculptural groups, stucco decorations. The height of the central hall is 26 meters. All platforms are connected to the station by underground tunnels.
In 2003, the last reconstruction was completed, as a result of which the station received modern equipment.
A monument to father Fedir from "12 chairs" is installed on platform No. 1.
Залізничний вокзал Харків-Пасажирський (Південний вокзал) - головна пасажирська станція Харківської залізниці в Харкові.
Закладка першого харківського вокзалу на Архієрейській леваді поблизу Холодної гори відбулася в 1868 році. Крім цієї будівлі, виконаної за проєктом архітектора Андрія Тона, на Привокзальній площі збудували будинок для керуючого дорогою та інші житлові та господарські споруди.
Перший потяг прибув до Харкова 22 травня 1869 року, і незабаром було відкрито регулярний рух Курсько-Харківсько-Азовською залізницею. Інтенсивність вантажопасажирського потоку до кінця ХІХ століття сильно зросла, у зв'язку з чим будівлю вокзалу потрібно було розширити: з південного боку до нього прибудували новий корпус, а потім і старе приміщення реконструювали за проєктом архіте ...
Залізничний вокзал Харків-Пасажирський (Південний вокзал) - головна пасажирська станція Харківської залізниці в Харкові.
Закладка першого харківського вокзалу на Архієрейській леваді поблизу Холодної гори відбулася в 1868 році. Крім цієї будівлі, виконаної за проєктом архітектора Андрія Тона, на Привокзальній площі збудували будинок для керуючого дорогою та інші житлові та господарські споруди.
Перший потяг прибув до Харкова 22 травня 1869 року, і незабаром було відкрито регулярний рух Курсько-Харківсько-Азовською залізницею. Інтенсивність вантажопасажирського потоку до кінця ХІХ століття сильно зросла, у зв'язку з чим будівлю вокзалу потрібно було розширити: з південного боку до нього прибудували новий корпус, а потім і старе приміщення реконструювали за проєктом архітектора Сергія Загоскіна. Харківський вокзал став одним із найбільших у Російській імперії. Поруч звели одну з найбільших споруд дореволюційного Харкова - будівлю Управління Південних залізниць.
В 1952 році на місці зруйнованого під час Другої світової війни вокзалу було завершено будівництво нової будівлі в стилі "сталінського ампіру". Десять масивних колон із білого інкерманського каменю підтримують портик, з боків якого височіють дві вежі. На портику - скульптурні групи, ліпні прикраси. Висота центральної зали - 26 метрів. Усі платформи з'єднані з вокзалом підземними тунелями.
В 2003 році було закінчено останню реконструкцію, в результаті якої вокзал отримав сучасне оснащення.
На платформі № 1 встановлено пам'ятник отцю Федору із "12 стільців".
Last update
3/25/2024
Categories | Architecture |
---|---|
Date of foundation | 1869 |
Address |
Pryvokzalna Square, 1
Kharkiv |
Coordinates | 49.98944444° N, 36.20444444° E Coordinates copied |
Phone | +380 57 724 3716, +380 57 724 3717, |
Official site | https://www.pz.gov.ua/history |
Additional services |
Add practical or descriptive information, photos, links